Diese Seite wurde heruntergefahren.

Wat is visuele communicatie?

Visuele communicatie is de meest elementaire manier van communiceren. Maar wat is het nu precies? In het kort: communicatie door middel van beelden, objecten, gebaren en/of kleuren. Aangezien iedereen deze universele taal spreekt, is het een zeer krachtig middel voor bedrijven om te gebruiken in hun communicatiestrategieën. En we zijn er zeker van dat ook jij aan het eind van dit artikel er zo over denkt. 

De kracht van visuele communicatie

Als mens zijn we bijzonder visueel ingesteld. Denk er maar eens over na: van alle zintuigen die ons lichaam rijk is, zijn de ogen het sterkst. Onderzoek heeft aangetoond dat onze hersenen beeld zo’n 600.000 keer sneller opnemen dan tekst. Daarnaast is 93 procent van de hedendaagse communicatie non-verbaal en wordt 80 procent van wat we zien onthouden. Met het in acht nemen van deze statistieken kan het voor een bedrijf dus van grote invloed zijn om beeld en vorm zo effectief mogelijk te combineren. 

Veel bedrijven hebben in hun communicatiestrategie dan ook een belangrijke plek ingeruimd voor visuele communicatie. Denk bijvoorbeeld eens aan de ING bank. Iedereen is vast bekend met de oranje leeuw die de bankonderneming als logo gebruikt. Een bewuste keuze. De 'koning van het dierenrijk' staat symbool voor een krachtige autoriteit. En wat wil je als je geld naar de bank brengt? Juist: een machtig heerschap dat als een echte baas over jouw persoonlijke centen waakt.  

Bij de ING Bank is er overigens ook bewust gekozen voor de kleur oranje. Als Nederlanders associëren we oranje namelijk met ons eigen land en dat voelt vertrouwd. Net zoals een bank te vertrouwen moet zijn. ING Bank gebruikt dus slim de symboliek van een leeuw en de kleur oranje om zich te profileren als de beste bank van Nederland. Of dat ook daadwerkelijk het geval is, laten we gemakshalve even buiten beschouwing. Maar daar gaat het hier dan ook niet over. 


Overigens is de kracht van visuele communicatie ook goed zichtbaar in allerlei producten. Gokkasten, zowel on- als offline, zijn daarvan misschien wel het beste voorbeeld. Ze vallen op, ook als je helemaal niets met gokken op hebt. Het gekozen design, de audiovisuele effecten en alle andere toeters en bellen betoveren en trekken aan. Bovendien stimuleren ze om verder te spelen als je eenmaal bent gevallen voor hun charmes. Meer weten over online slots? Lees er alles over op GuideCasino.be!

Over ons

Wij zijn een grafisch ontwerpbureau, gespecialiseerd in webdesign en visuele communicatie. A&M werd opgericht in 1995 en is sindsdien actief in het vormgeven van websites en drukwerk. Onze ervaring heeft geleid tot een effectieve werkwijze die bestaat uit heldere, goed doordachte stappen. Door een netwerk van professionele partners kunnen wij uw onderneming steeds een passende totaaloplossing aanbieden.

Freelancer nodig ?

Bent u als bedrijf op zoek naar een freelance webdesigner.

Get in Touch!
Absurd & Madam